Utvecklingsarbete: Nyttoanalys av digitala produkters kundnytta, personalnytta och ekonomiska nytta enligt Region Kalmars modell – pilotstudie
Baserat på insikter från kartläggningen av metoder för att utvärdera digitala produkters nytta ur olika perspektiv som genomfördes av FoU Nordost 2019–2020, genomförs 2021 ett utvecklingsarbete i form av en pilotstudie i nordostkommunerna baserat på Region Kalmar Läns arbetssätt med nyttoanalys. Pilotstudien sker i samverkan med Region Kalmar län och Mittuniversitetet. Region Kalmar Läns arbetssätt med nyttoanalys omfattar följande sex steg:
- Identifiera nyttor (t.ex. genom workshop/intervjuer med intressenter)
- Kategorisera nyttor (ekonomisk/kvalitativ, direkt/indirekt)
- Koppla till verksamhetsmål och effektmottagare
- Planera mätningar (befintliga/nya, ett eller flera sätt, hur säkra/korrekta?)
- Vikta kvalitativa nyttor på en nyttoskala (1–100)
- Mätning av utfall (tidpunkt, en eller flera ggr)
Arbetssättet bedöms ha förutsättningar att fånga de tre olika perspektiv på nytta som FoU Nordosts arbetsgrupp efterfrågat: användare, organisation och ekonomi.
Nyttoanalysen görs för digitala produkter/tjänster som behöver utvärderas utifrån nyttoperspektiv inom respektive verksamhet. Nyttoanalys är det första steget i nyttorealiseringsprocessen, och om verksamheterna som ingår i pilotstudien anser att modellen är användbar kan modellen vidareutvecklas och arbetet utökas till att omfatta fler steg i nyttorealiseringsprocessen.
Se inspelat seminarium ”Metoder för att utvärdera nyttan med digitala satsningar” där Hanna Broberg Danielsson, projektledare Region Kalmar län, berättar om regionens utvecklingsarbete med att ta fram arbetssätt och verktyg för nyttoanalys:
Kursmaterial/arbetsmaterial:
Vägledning Arbeta med nyttoanalys>>
Sammanställning av pilotstudie nyttoanalys 2021>>
Verktyg Nyttoanalys Förenklad>>
Verktyg kostnads & nyttokalkyl Fullständig>>
Det finns flera verktyg och stödmaterial tillgängliga inom nyttorealisering:
Tillbaka till listan>>