Välkommen till detta digitala seminarium där vi samlat forskare för att diskutera hur den digitala utvecklingen påverkar och kan stödja personer med intellektuell funktionsnedsättning med insatser enligt LSS. Trots decennier av försök att inkludera personer med intellektuell funktionsnedsättning i digitala sammanhang har utvecklingen gått långsamt. Pandemin markerade dock en stor förändring. Den ökade digitaliseringen under pandemin har skapat nya möjligheter, men också lyft fram utmaningar som återstår nu när det fysiska mötet åter är möjligt. Hur kan vi bygga vidare på dessa erfarenheter och hålla kvar engagemanget för digital inkludering inom LSS?
För att prata om detta har vi bjudit in Kristin Alfredsson Ågren, universitetslektor vid Linköpings Universitet, Lisa Palmqvist, Universitetslektor vid Göteborgs Universitet, Richard Gäddman Johansson, universitetslektor vid Stockholms universitet och Kristina Engwall, docent vid Uppsala Universitet.
Programinnehåll:
- Digital inkludering före och under COVID-19: En studie om digitala lösningar inom LSS under och efter pandemin och tillämpning för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
- Digitala dagliga aktiviteter: Möjligheterna och utmaningarna med att erbjuda meningsfulla aktiviteter för vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.
- Gemensam diskussion: Hinder och möjligheter, hur får vi i gång digital inkludering inom LSS?
Målgrupp: Öppen för alla intresserade. Chefer, utvecklingsledare/strateger/motsvarande funktioner samt övriga medarbetare inom socialtjänsten.
Varmt välkomna!
Erica Spång, processledare, erica.spang@founordost.se
Sara Ahrén, processledare, sara.sundellahren@founordost.se
Plats: Digitalt via Microsoft Teams. Länk skickas ut efter sista anmälningsdag.
Sista anmälningsdag 21 januari