FoU-rapport: Nyanländ i det digitaliserade samhället – En utvärdering av kurser för ökad digital förmåga och delaktighet bland nyanlända i Danderyd
Vi lever i ett samhälle som digitaliseras i rekordfart, vilket ställer höga krav på nyanlända invånare. Att kunna hantera digitala lösningar är en nästan avgörande faktor för att kunna få egenmakt över sitt liv i Sverige, för att få tillgång till samhällstjänster och samhällsinformation på lika villkor och för att kunna göra informerade val om sin framtid.
Sedan 2021 har nordostkommunerna tillsammans med FoU Nordost samarbetat för att se över hur man kan förbättra stödet till nyanlända i digitala frågor. I FoU-rapporten Nyanländ i det digitaliserade samhället – En utvärdering av kurser för ökad digital förmåga och delaktighet bland nyanlända i Danderyd av forskningsledaren Christofer Lindgren granskas de utbildningar för ökad digital kompetens som ges till nyanlända i Danderyd genom intervjuer med kursdeltagare och tjänstepersoner som arbetar med utbildningarna. Förutom en förbättrad digital förmåga hos deltagarna på olika nivåer, visar rapporten att själva deltagandet på kurserna också kan ge positiv förstärkning i form av ökad motivation och självtillit.
Framgångsfaktorer för utbildningarna liksom utvecklingsmöjligheter tas upp i rapporten.
Att utbildarna och handläggarna i Danderyd känner deltagarna och målgruppen väl, och att man har använt denna kunskap för att anpassa undervisningen till deltagarnas behov är en sådan framgångsfaktor. En andra faktor handlar om användandet av en dialogmetodik under lektionerna, vilket har bidragit till att ge de nyanlända en bättre förståelse för de uppgifter som de digitala lösningarna ska användas till och därmed också en större trygghet i utförandet av dessa uppgifter. En tredje faktor är att man har sänkt tröskeln för deltagarnas användande av de digitala verktygen på egen hand i vardagen genom att lägga stor vikt vid praktiska övningar på deras egna mobiltelefoner under kursen. Vid sidan om dessa faktorer finns det emellertid också en generell styrka i hur man har betraktat utbildningarnas roll och möjligheter som stödinsats för de nyanlända i digitala frågor. Kurserna har i Danderyd inte primärt setts som en ”lösning” på gruppens digitala svårigheter, utan snarare som ett första steg på deras väg mot digital egenmakt, och som del av en större och samlad ansats som även innefattar möjligheter till repetition och fortsatt stöd i olika former för de individer som behöver det. Arbetet med digitala frågor är integrerat i hela mottagandearbetet i Danderyd.
Till utbildningarnas utvecklingsmöjligheter hör, enligt utvärderingen, bl.a. att vissa individer kanske skulle behöva en ”inför-kurs” för att kunna tillgodogöra sig utbildningen på rätt sätt, och att det behövs specialanpassade insatser för gruppen som bara har 0–3 års skolgång. För den senare gruppen kan det också vara en god idé med särskilda kvinnogrupper eftersom det finns vinster med att låta dessa deltagare lära sig tillsammans med personer som de själva uppfattar som likar. Kursmaterialet som deltagarna får med sig hem skulle också kunna utvecklas.
Sammantaget visar resultatet av utvärderingen av utbildningen för ökad digital kompetens hos nyanlända i Danderyd att det är en uppskattad och välbehövd kurs, som bör permanentas.
Detta speglas väl i följande citat från en av deltagarna, som i rapporten bedöms vara representativt för många deltagares syn på kursen: ”Allting var bra. Jag ser inget som var dåligt eller kan bli bättre. Vi var jättenöjda och allt var tydligt.”
Nyanländ i det digitala samhället
Kortintervju med Anna Gezelius, integrationshandläggare Danderyds kommun, och Christofer Lindgren, forskningsledare FoU Nordost 13 dec 2022.
Det finns en bank av stödmaterial och lathundar för olika appar och e-tjänster som har tagits fram gemensamt av nordostkommunerna, och som täcker in många av de vanligaste digitala lösningarna som nyanlända behöver kunna hantera i sin vardag. Vill du få tillgång till detta material? kontakta Christofer Lindgren, e-post: christofer.lindgren@founordost.se
En annan satsning som genomförs för att öka den digitala kompetensen hos nyanlända är ”Digital i Sverige” som är ett samarbete mellan Länsstyrelsen och Telia, finansierat av Post- och telestyrelsen. Digital i Sveriges utbildningar startade i november 2022 och kommer att pågå till och med 31 december 2023. Danderyd och Stockholm är pilotkommuner. Utbildningen i Danderyds kommun genomfördes 5 och 7 december 2022. Läs mer om projektet i Danderyd>>
Tillbaka till listan>>