Ny rapport från Nestor FoU-center om kommuners digitala tjänster i förhållande till äldre personer
I december 2021 släppte FoU Nordosts FoU-kollega Nestor FoU-center rapporten Äldre som användare av kommuners digitala information och tjänster – Kommunens perspektiv, som har skrivits mot bakgrund av att äldre personer riskerar att bli exkluderade när allt fler samhällsfunktioner digitaliseras.
Rapporten bygger på intervjuer med bibliotekarier, biståndshandläggare, personer på kontaktcenter och på kommunikationsenheter. Här ställs frågor om deras erfarenheter kring äldres användning av digitala tjänster och om hur kommunerna arbetar med att utforma digitala tjänster som är relevanta och tillgängliga för äldre. Rapporten lyfter även frågor om hur kommunerna inhämtar och använder kunskap om äldre och digital kommunikation. Fyra kommuner i södra Stockholm ingår i studien.
Rapportens författare drar inga generella slutsatser om hur kommuner arbetar med digital kommunikation, men ser rapportresultaten som ett viktigt bidrag till att identifiera områden som är viktiga vid utformning av digital service till äldre. Författarna lyfter särskilt fram frågor kring kommuners ansvar för att göra digital information tillgänglig för personer som inte har möjlighet eller känner oro inför att använda digital teknik.
Rapportens titel: ”Äldre som användare av kommuners digitala information och tjänster – Kommunens perspektiv”.
Författare: Karin Johansson, fil. dr i arbetsterapi, Helena Viberg, socionom, Karin Högstedt, leg. Fysioterapeut (samtliga arbetar på Nestor FoU FoU-center).
Läs miniintervju med huvudförfattaren>>
Har du frågor om rapporten, kontakta karin.johansson@nestorfou.se.
Tredelat projekt
Rapporten är andra steget i Nestors projekt om kommuners digitalisering och äldre. Nästa steg är interjuver med äldre personer om deras erfarenheter av att använda, eller inte använda, kommuners webbaserade service. Läs mer om projektet >>