Rapporttips: Socialstyrelsens årliga kartläggning visar att digitaliseringen i kommunerna ökar – men än så länge ofta i pilotprojekt
Mobilappar, digital nattillsyn och andra tekniska lösningar har blivit allt vanligare inom socialtjänsten och den kommunala hälso- och sjukvården. Men i många kommuner rör det sig fortfarande om pilotsatsningar visar Socialstyrelsens årliga kartläggning av e-hälsa och välfärdsteknik.
Daniel Lindberg, utredare på Socialstyrelsen, menar att kommunerna kan göra både effektivitetsvinster och förbättra kvaliteten i arbetet genom att investera i digital teknik.
Teknik till stöd för personalen har fått stor spridning i kommunerna. Exempelvis använder nio av tio kommuner elektroniska planeringsverktyg, främst mobilappar, där hemtjänstpersonalen har tillgång till scheman, portkoder och möjlighet att göra anteckningar om besök.
För den enskilde ökar exempelvis användningen av gps-larm och tillgången på wifi på äldreboenden.
77 procent av kommunerna tillhandahåller internet i särskilda boenden för äldre och 74 procent i stöd- och serviceboenden.
Den e-tjänst som ökat mest är möjligheten att ansöka om ekonomiskt bistånd. Mellan 2016 och 2020 har andelen kommuner som tar emot ansökningar om ekonomiskt bistånd digitalt stigit från 8 till 40 procent.
Vad är det då som hindrar kommuner att satsa fullt ut? Ekonomi, brist på kompetens och rädsla och motstånd mot ny teknik bland personalen är några av de skäl som kommunerna anger.